Wie luistert, weet meer
(slogan NPO Radio 1)
We vinden het allemaal fijn als er iemand naar ons verhaal, onze issues, luistert. Maar zelf goed luisteren is niet zo eenvoudig. Echt open luisteren. Zonder ondertussen al bezig te zijn met wat je zelf vindt van wat die ander vertelt. Met oprechte interesse, en zonder tijdens iemands verhaal al een adequaat of spitsvondig antwoord te bedenken.
is één van de methodes die je als zorgprofessional beter leert luisteren en er zijn met regelmaat trainingen (ontwikkeld door de Engelse psychologe Rosamund Oliver).
Kern- elementen zijn:
is een aanrader voor iedereen die meer wil lezen over wat goed luisteren is en kan betekenen. Hoe doe je het, wat zijn de valkuilen? Eén van de valkuilen die ze noemt is dat we vaak slecht luisteren naar mensen die we goed en lang kennen. “Vertrouwen op het verleden om iemand in het heden te begrijpen is gedoemd te mislukken”. Meningen, opvattingen en overtuigingen veranderen. Blijf dus open en nieuwsgierig luisteren in het gesprek. Ga er niet van uit dat je so wie so wel weet wat de ander die jij al zo lang kent vindt.
Vaak is een opening met: “vertel, hoe is het met je”, in combinatie met het creëren van luisterruimte, genoeg uitnodiging voor iemand om het hart open te zetten en te gaan praten. Niet over symptomen maar over hoe het werkelijk is. Het gezien en gehoord willen worden in wie je bent is een diepe behoefte van ons allemaal. En hoe sterker iemand in zijn schoenen staat en in contact is met zijn/haar behoeften, hoe beter iemand zelf kan meedenken over de plannen en de behandeling in geval van ziekte.
In mijn praktijk “het Huis van M” bied ik luisterruimte en ben ik medische vraagbaak en sparringpartner voor mensen wiens leven overhoop ligt door ziekte én voor hun naasten. Op mijn website www.hethuisvanm.nl kun je hier meer over lezen én vind je boekentips met een korte beschrijving. Boeken voor inspiratie en aanmoediging.